Cum sa folosesti carje si bastoane

Dacă iti rupi un os la picior, faci o procedură la genunchi sau la nivelul piciorului inferior sau suferi un accident vascular cerebral, medicul tău îți poate recomanda să utilizezi un ajutor pentru mers în timp ce te vindeci sau te recuperezi. Folosirea cârjelor, a bastoanelor sau a unui premergător te poate ajuta să-ți menții greutatea pe acestea, să-ți menții echilibrul și să-ți permiți să-ți desfășori activitățile zilnice în siguranță.

Când înveți pentru prima dată să folosești bastoane ortopedice pentru mers, ai putea dori să ai în apropiere un prieten sau un membru al familiei care să te ajute să te obisnuiesti cu miscarile și să-ți ofere sprijin. La început, tot ceea ce faci poate părea mai dificil. Cu doar câteva sfaturi și puțină practică, totuși, majoritatea oamenilor sunt capabili să câștige rapid încredere și să învețe cum să folosească un ajutor pentru mers în siguranță.

Fă-ți casa mai sigură

Efectuarea unor modificări simple de siguranță în casa te pot ajuta la prevenirea alunecărilor și căderilor atunci când utilizezi ajutorul pentru mers:

  • Îndepărtează covoarele, cablurile electrice, ambalajele de mâncare și orice altceva care-ti poate provoca căderea.
  • Aranjează mobilierul astfel încât să ai cale liberă și suficient spațiu între camere.
  • Păstrează scările curate, fara pachete, cutii, flori sau dezordine. Dacă este necesar, adaugă trepte pe scări pentru a preveni alunecarea.
  • Mergi numai în încăperi bine luminate și instalează o lumină de noapte pe traseul dintre dormitorul tău și baie.
  • În baie, utilizează covorașe de baie antiderapante, bare de prindere, un scaun de toaletă ridicat și un scaun de cadă sau de duș.
  • Simplifică-ți gospodăria pentru a păstra articolele de care ai nevoie la îndemână și orice altceva în afara drumului.
  • Poarta mereu un rucsac pentru a-ti elibera mainile sau un șorț cu buzunare. 

Cârjele

Dacă după vătămarea sau intervenția chirurgicală necesită să te deplasezi fără să pui greutate pe picior, este posibil să trebuiască să folosești cârje.

Poziționarea corectă

Când stai drept, partea superioară a cârjelor ar trebui să fie la aproximativ 2,50 – 5 cm sub axile. Mânerele cârjelor ar trebui să fie egale cu vârful liniei șoldului. Coatele ar trebui să fie ușor îndoite când ții mânerele.

Pentru a evita deteriorarea nervilor și a vaselor de sânge de la axile, greutatea ta ar trebui să fie pe mâini, nu pe suporturile axile.

Mersul pe jos

Apleacă-te ușor înainte și pune cârjele la 30 cm în fața ta. Începe pasul ca și cum ai folosi piciorul, dar, în schimb, muta greutatea în cârje. Adu-ți corpul înainte încet între cârje. Termină pasul în mod normal cu piciorul bun. Când piciorul tău bun este pe pământ, mișcă cârjele înainte pentru a te pregăti pentru următorul pas. Privește întotdeauna înainte, nu jos la picioarele tale.

Cand stai pe loc:

Indreapta-ti spatele pe un scaun robust. Pune-ți piciorul rănit în fața ta și ține ambele cârje într-o mână. Folosește cealaltă mână pentru a simți în spatele tău scaunul. Da-te jos încet de pe scaun. Când ești așezat, sprijina-ti cârjele într-un loc din apropiere. Asigură-te că le înclini cu susul în jos – cârjele tind să se răstoarne atunci când sunt sprijinite pe vârfuri.

Cand te ridici:

Apropie-te de fața scaunului. Ține ambele cârje în mână pe partea rănită. Împinge-te în sus și stai pe piciorul tău bun.

Scări

Pentru a urca și a coborî scările cu cârje, trebuie să fii puternic și flexibil. Ar fi recomandat să te ajute cineva, cel puțin la început.

Cand esti cu fața spre scară, ține balustrada cu o mână și bagă ambele cârje sub axilă pe cealaltă parte.

Când urci, condu cu piciorul bun, ținând piciorul accidentat ridicat în spatele tău. Când cobori, ține piciorul accidentat în față și coboară fiecare treaptă pe piciorul bun.

Dacă întâlnești o scară fără balustrade, folosește cârjele de sub ambele brațe și sari în sus sau în jos fiecare treaptă pe piciorul bun.

Dacă te simți instabil, poate fi mai ușor să te așezi pe fiecare treaptă și să te deplasezi în sus sau în jos.

Începe prin a te așeza pe treaptă cea mai de jos, cu piciorul accidentat în față. Ține ambele cârje pe scări în mâna opusă. Ridica-ți fundul pe următoarea treaptă, folosind mâna liberă și piciorul bun pentru sprijin. Fa același lucru când cobori treptele.

Bastoanele

Un baston poate fi de ajutor dacă ai probleme minore cu echilibrul sau stabilitatea, o slăbiciune la picior sau trunchi, o accidentare sau o durere.

Dacă ești în vârstă, folosirea unui baston cu un singur punct te poate ajuta să mergi mai confortabil și mai sigur și, în unele cazuri, te poate ajuta să trăiești independent.

Dacă ai nevoie de mai multă stabilitate, poate fi mai util un baston cu patru puncte.

Poziționarea corectă

Când stai drept, partea superioară a bastonului ar trebui să ajungă până la cuta de la încheietura mâinii. Cotul ar trebui să fie ușor îndoit când ții bastonul. Ține bastonul în mâna opusă, de care ai nevoie pentru sprijin. De exemplu, dacă piciorul drept este rănit, ține bastonul în mâna stângă.

Mersul pe jos

Pentru a începe, pune-ți bastonul la 30 cm înaintea ta și începe pasul cu piciorul accidentat. Termină pasul cu piciorul tău bun.

Scări

Pune-ți bastonul în mâna opusă piciorului rănit. Cu mâna liberă, prinde balustrada. Urcă mai întâi piciorul bun, apoi urcă cu piciorul rănit.

Pune-ți bastonul pe treaptă mai întâi. Apoi, pune piciorul accidentat pe treaptă. În cele din urmă, pune-ți pe treaptă piciorul bun, pentru a menține greutatea corpului.

Dacă ai avut o intervenție chirurgicală de artroplastie totală a genunchiului sau de șold, sau ai o altă problemă semnificativă, este posibil să ai nevoie de mai mult ajutor pentru echilibru și mers decât poți obține cu cârje sau baston. Un pickup walker cu patru picioare îți va oferi cea mai mare stabilitate. Un premergător îți permite să menții toată greutatea sau o parte din greutatea inferioară a corpului pe măsură ce pășești. Cu un premergător, îți folosești brațele pentru a-ți susține o parte din greutatea corpului. Pe măsură ce puterea și rezistența se îmbunătățesc, s-ar putea să reușesti treptat să porți mai multă greutate în picioare.

Poziționare

Când stai drept, partea superioară a premergătorului ar trebui să ajungă la cuta de la încheietura mâinii. Coatele ar trebui să fie ușor îndoite atunci când ții mânerele premergătorului. Ține-ți spatele drept. Nu te apleca deasupra premergătorului. Verifica pentru a te asigura că vârfurile de cauciuc de pe picioarele premergătorului sunt în stare bună. Dacă devin neuniforme sau uzate, poți cumpăra altele noi de la o farmacie sau un magazin de produse medicale.

Dacă ai avut o proteză totală la genunchi sau la șold, un walker îți va oferi cea mai mare stabilitate.

Mersul pe jos

Mai întâi, poziționeaza-ți premergătorul la 30 cm în fața ta, asigurâ-te că toate cele patru picioare ale premergătorului sunt pe un teren uniform. Cu ambele mâini, prinde partea superioară a premergătorului pentru sprijin și mută-ți piciorul rănit în zona de mijloc a premergătorului. Nu păși până în față. Împinge drept în jos mânerele premergătorului în timp ce ridici piciorul bun, astfel încât să fie la același nivel cu piciorul accidentat. Fă întotdeauna pași mici când te întorci și te miști încet.

Cand stai pe loc:

Da-te înapoi până când picioarele ating scaunul. Folosește-ți mâinile pentru a simți în spatele tău scaunul. Dă-te jos încet de pe scaun.

Cand te ridici:

Împinge-te în sus folosind puterea brațelor și apuca mânerele premergătorului. Nu trage și nu înclina premergătorul pentru a te ajuta să te ridici.

Nu urca niciodată scări și nu folosi o scară rulantă cu premergatorul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *